check
תחבורה | הקליניקה האורבנית

תחבורה

המפגש השלישי של ה"פלטמפורמה לתכנון במזרח ירושלים" (לקישור לסדר היום לחצו כאן) עסק בסוגיות של תחבורה ותשתיות כבישים במזרח העיר בעקבות התקציבים המוקצים לכך בהחלטת הממשלה 3790 לצמצום פערים חברתיים וכלכליים ופיתוח כלכלי במזרח ירושלים. במפגש שהתקיים בבית המודל בעיריית ירושלים, השתתפו כ-40 אנשי מקצוע מהמגזר הציבורי והפרטי העוסקים בתחבורה, תכנון, משפט וקהילה, מחציתם ממזרח העיר ומחצית ממערבה.            

רן עציון, מנהל תכנון וביצוע מחברת מוריה המופקדת על ביצוע מיזמי פיתוח תשתיות בירושלים, הציג את תכניות החומש לפיתוח כבישים במזרח העיר, חידד את הפרמטרים וסדרי העדיפויות, וחלק מספר דילמות:                                                                      

  • מה עושים כשהכביש המרכזי בשכונה שמשמש כמסלול לאטובוסים צר מדי למעבר בטוח, תלול אפילו מעבר לסטנדרטים המוגמשים, או איננו מופיע בתכניות בנייה מאושרות (שלעיתים אושרו לפני עשרות שנים)?
  • איך להתייחס לתוואי דרך מרכזי מאושר סטטוטורית שנבנו עליו מבנים נוספים ללא היתרים? 
  • בשכונות עם הסדרי קרקע ומנגנוני מנהיגות פעילים קל יותר להוציא תקציבים. כיצד ראוי להתמודד עם הפערים בין השכונות? 

 

בדיון עלו מספר נקודות נוספות. הנה שתים מהן:

  • בשונה מהנוהג בתכנון תחבורה, כדי להבטיח את איכות היישום במזרח ירושלים יש חשיבות מכרעת בעבודה קפדנית בכל שכונה בנפרד עם מנהיגות מקומית, אנשי מקצוע ובעלי קרקעות.
  • חשוב להמשיך לשפר את התיאום בין הגופים המעורבים בתכנון, באישור, במימון ובביצוע השיפורים, ולהשקיע בחשיפת מידע לציבור.
     

 

(לקישור למצגת ההרצאה אסלאם עדיס - סוגיות במערך התחבורה במזרח העיר).

בקרוב נחלוק תובנות שעלו בקבוצות הדיון על התאמת התכנון הפורמלי למצבים א-פורמליים של מחסור בתכניות סטטוטוריות רלוונטיות לצרכי התושבים ובאי-רישום בעלות על קרקעות, על לקחים שניתן לאמץ מואדי ערה מד"ר ענאייה בנא, על שיפור חווית הנסיעה באוטובוסים עם מפעילי קוי אוטובוסים במזרח ירושלים, על יוזמת התארגנות של משתמשי קווי האוטובוסים עם דובר עמותת "15 דקות", ועל מספר כלים לשיפור קשיים בתהליך התכנון.

 

 

(לקישור למצגת ההרצאה הקליקו כאן).

ג'יי קפלן, יועץ לצוות תכנית האב לתחבורה בירושלים, הציג מידע עדכני מקיף אודות הדמוגרפיה, התעסוקה, מצב הכבישים, הכיסוי התחבורתי בשכונות השונות והרגלי התנועה לאורך שעות היום. ההרצאה שטחה את המצב החמור: אוטובוסים לא מגיעים לאזורים נרחבים, כבישים רבים אינם סטטוטורים או מתוחזקים ויש בהם בורות גדולים, מספר תאונות הדרכים שמערבות ילדים גבוה. 

 

ענאיה בנאא - "התמודדות עם סוגיות ברישוי"