אחד הנושאים המרכזיים שעלו במהלך המפגשים השונים הוא חשיבותו של מרחב ציבורי איכותי ומתפקד היטב, הן כבסיס לפיתוח כלכלי משמעותי, הן להעלאת איכות החיים העירונית, והן לשיפור הרווחה אישית של תושבי מזרח העיר. המרחב הציבורי המזרח ירושלמי כולל כמובן את שטחי הציבור והשטחים הירוקים, אשר שניהם נמצאים במחסור ובתת-פיתוח בכל השכונות, אך גם את מערכת הרחובות והשבילים המקומיות. עיקר המסקנות מהדיונים נוגעות דווקא במערכת זו, אותה אנו מזהים כבעלת פוטנציאל גדול ליצירת שינוי כולל.
1.1 הרחובות כמרחבים ציבוריים העיקריים וכמנופים כלכליים
מהדיונים בנושאים השונים עלה תפקידם המרכזי של הרחובות השכונתיים. הרחובות מהווים, או שיש להם פוטנציאל להיות, מרחבים ציבוריים משמעותיים, המשמשים כמנופים כלכליים לפיתוח מקומות ותעסוקה לסוגיה. בו בזמן, כמרחבים ציבוריים פעילים יש להם גם תפקיד משמעותי וחלק פעיל בעיצוב הזהות המקומית ותחושת השייכות למקום.
לאור זאת, מוצע למקד מאמץ בפיתוח הרחובות המרכזיים בשכונות באופן רב ממדי, הכולל שימושי קרקע מעורבים כגון תעסוקה, מסחר ותיירות לצד מגורים. במסגרת פיתוח זה, יש להגדיר את מערך התחבורה הציבורית, ואת רשת ההליכתיות. כמו כן, יש לדאוג לאספקטים שונים של השמשת המרחב הציבורי של הרחוב כגון שיפור פיזי, שדרוג תשתיות, ניקיון ומיתוג.
מהדיונים עולה כי יש להעדיף ככל הניתן פיתוח המבוסס על הרחובות הקיימים, מתוך מטרה לחזק ולשפר אותם, על פני פיתוח חדש אשר מצריך הריסות או הפקעות. ככל הניתן, מוטב להתאים את הסטטוטוריקה למציאות המתפתחת, ולחזק מגמות קיימות. עם זאת, ברור כי בחלק (קטן יחסית) מהמקרים נדרשת 'מתיחת פנים' מאסיבית יותר, שתאפשר הגדלה משמעותית של זכויות הבניה, קידום מוקדי תעסוקה, ופיתוח מערך תחבורה ציבורית ראוי ומתפקד. במקרים כאלה חשוב במיוחד לבחור במנגנונים אשר יאפשרו את מירב המעורבות הציבורית בתהליכי התכנון והפיתוח (ראו פירוט בהמשך).
נבקש להציע מספר מהלכים משולבים, שמטרתם קידום התעסוקה, יצירת מרחב ציבורי איכותי, קידום ושיפור התנועה, וממילא שיפור הכלכלה המקומית:
o פיתוח ושדרוג המרחב הפיסי: פיתוח סביבתי איכותי, שדרוג תשתיות, פרטי חזיתות, ריהוט רחוב, והנגשה.
o עירוב ומגוון שימושים – מסחר, תעסוקה, הצמדת מוקדי ציבור וקהילה לרחובות המרכזיים
o פעילות ותפקוד משתנה בזמנים שונים – ובכללם האפשרות לסגירת רחובות או אזורים כמרחבים ציבוריים ללא רכב בחלק משעות היממה או בימים מיוחדים.
o דגש על קידום הליכתיות, בהיות הרחוב המרחב הציבורי המרכזי הניתן לפיתוח ופתוח לכל. רחבות מוצלות, פינות ישיבה, אזורי מסחר, בתי קפה – כל אלה יחד עשויים לתת מענה משלים למחסור הגדול בשטחים פתוחים ובמרחבי פנאי בשכונות מזרח ירושלים
o דגש על נגישות בתחבורה ציבורית. התאמת חתך הרחוב למעבר תחב"צ. תפיסת התחנות כמוקדים בקנה מידה שכונתי. והתאמת המסלולים ותדירות הנסיעה לצרכי הקהילה באופן מדויק יותר.
1.2 שימוש גמיש ומיצוי שימוש בקרקעות זמינות ובשטחים ציבוריים
מהדיונים עלה הצורך למיצוי השימוש במרחבים זמינים קיימים לטובת הציבור הן על מנת להגדיל את כמות השטחים הזמינים לפעילות קהילתית, והן כפתרון אלטרנטיבי למנגנון הפקעת קרקעות לצרכי ציבור. מיצוי מרחבים קיימים כגון:
o שימושים זמניים בקרקע ציבורית או פרטית כגון גינות משחקים ושימושי תרבות ופנאי בחוץ, היכולים להתממש בקרקע פרטית או ציבורית שאינה בשימוש כיום;
o איתור קרקעות פרטיות שאינן מבונות באזורים מרכזיים והשמשתן לשימושים ציבוריים, עד לפיתוחן.
o סגירת רחובות במועדים רלוונטיים לתנועה כלי רכב והפיכתם למרחב ציבורי מתפקד;
o תוספת של פעילויות חדשות לשטחים המשמשים כבר היום בשימוש ציבורי: שימוש אינטנסיבי יותר בגגות ובחצרות מבני ציבור כהשלמה לשטחים הפתוחים החסרים
למותר לציין כי כל המהלכים הללו ובעיקר כאלה נוגעים למבנים או קרקעות בבעלות פרטית מצריכים הגעה להסכמה והסדר, ואסור שייעשו בכפייה. מהלכים שייעשו ללא הסכמה רק יגבירו את חוסר האמון הציבורי, וסיכוייהם להביא לשיפור במצב הקיים קטנים.
1.3 יצירת שטחי ציבור: מודל פיצוי רלוונטי במקרים של הפקעת קרקעות לצרכי ציבור
בהקשרים שונים עלה הצורך בגיבוש מודל פיצויים מוסכם למקרים בהם אין מנוס מהריסת בנייה קיימת או הפקעה של קרקע. מטרתו של מודל פיצויים כזה היא כפולה: הגדרה בהסכמה של שטחים לטובת הציבור ובניית אמון עם הקהילה המזרח ירושלמית.
היות ותושבי מזרח ירושלים נמנעים מלקבל פיצוי כספי כנגד אדמה, ולאור הקונפליקטים וחוסר התכנות המימוש במקרים של הפקעה ללא הסכמה, מוצע לקדם מודל המבוסס על הסכמות קהילתיות ועל פיצויים בדמות זכויות בניה או הקלות. מודל כזה יוכל להיות מקודם כחלק מעבודתו של הגוף הניהולי המוצע (ראה בהמשך) שתפקידו לתווך בין הרשויות ובין התושבים ולהגיע להסכמות גם בנושא של הפקעת קרקעות שישמשו לבנייה של מבני ציבור ותשתיות ציבוריות אחרות.