אתר זה משתמש בקובצי Cookie כדי לעזור לנו להעניק לך את החוויה הטובה ביותר כשאתה מבקר באתר שלנו. על ידי המשך השימוש באתר זה, אתה מסכים לשימוש שלנו בעוגיות אלו.
מדינת ישראל הינה המדינה בעלת שיעורי הילודה הגבוהים במדינות ה-OECD. שיעור השתתפותן של נשים בשוק התעסוקה. כתוצאה מכך הצורך במסגרות חינוך המיועדות לילדים מתחת לגיל שלוש שנים הינו גבוה במיוחד.
דמיינו את עצמכם מתהלכים בעיר שבה רוב האוכלוסיה לא חצתה את הגובה 135 ס"מ.עיר שבה הגדרות,מעברי החצייה והרמזורים ממוקמים על פי טווח הראייה הממוצע הנשקף מעיניו של אדם בגובה מטר.
גני המשחקים המודרניים המוכרים לנו בישראל ובעולם המערבי נוצרו בתהליך ארוך שהחל בשנות ה-40 'של המאה הקודמת ונמשך עד היום. השינויים שחלו במבנה של גני המשחקים שיקפו תפיסות ערכיות שונות, התקדמות הדרגתית של הידע על התפתחות הילד/ה, ואיזונים בין נכונות לאפשר לילדים חופש ועצמאות אל מול מגמות של הגנת-יתר מצד מבוגרים.
בערים בישראל חיים כיום כ-000,650 ילדים עד גיל 5 .החיים בעיר מספקים עבור ילדים אלה הזדמנויות ייחודיות להתפתחות שכלית, רגשית ופיזית, שתשפיע עליהם לאורך חייהם. עם זאת, העיר מכילה גם סכנות והגבלות כמו זיהום, צפיפות ותנועה סואנת. שאלות לגבי אפשרויות ההתפתחות של ילדים בישראל נידונות, על פי רוב, בחוגי החינוך והפסיכולוגיה – אך לא בתחום של מדיניות הקצאת קרקעות )Policy Use Land )ושל תכנון עירוני בכללותו (Urban95, 2017).
The course Big Cities, Little Children: Urban Planning and Early Childhood was developed by the Urban Clinic at Hebrew University as a model for graduate student courses internationally. The course was tested four times from 2016 - 2019, at three Universities in Israel. This version was delivered in Spring 2019 in a 13-week semester with 90 minute classes. Our course was funded through the Israel Bernard van Leer Foundation, but future courses could explore funding by local municipalities, in return for practical course deliverables
מה קורה לילדים של היום? הילד נע בתוך מבנים, בין מסכים, והקירבה הגדולה ביותר שלו לחוץ ולטבע מושגת באמצעות חצר המשחקים, שחזותה כיום מלאכותית וכוללת דשא סינתטי, מתקני פלסטיק וריחוק רב מכל יסוד טבעי. מחקרים שונים מראים כי החסכים של ילד עירוני כיום מתבטאים בבעיות קשב וריכוז, חוסר חיברות, אלימות, לחץ, דכאון, השמנה, אלרגיות ועוד סממנים שונים שהמחסור בסביבה טבעית יוצר.
אנו נוטים לחשוב שעיר שטובה לכול – טובה גם לילדים. אבל פעוטות רואים, מרגישים וחווים את הסביבה באופן שונה מאוד ממבוגרים, ואפילו מילדים בוגרים. תכנון עירוני אשר מקצה שטחים לצורכי ציבור וחינוך אומנם מביא בחשבון את צורכי הילדים, אך יש עוד סוגיות חשובות הנוגעות לפעוטות שעלינו להכיר בהן בעת תכנון השכונות; שכן לסביבה האורבנית השלכות קרדינליות על התפתחותם הפיזית, הקוגניטיבית והרגשית התקינה של פעוטות.