הקליניקה הנודדת

עכו

עכו

1 יולי, 2021

כיצד ניתן לקדם תהליכי התחדשות עירונית בשכונות במצב סוציו-אקונומי נמוך באופן שקשוב לצרכי התושבים? בעת בה ההגיון הכלכלי שולט בשיקום פיזי של שכונות ותיקות בישראל, התשובה לשאלה אינה פשוטה.

קרא עוד

כדי להתמודד עם השאלה, נגה אדלר-שטרן, מנהלת תחום פיתוח אסטרטגי קהילתי במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים כיוונה אותנו אל עכו, הידועה בנמל ובעיר העתיקה שלה, וגם בהיותה העיר המעורבת ביותר בישראל. סיירנו בעכו באזור פחות מתוקשר של העיר, המכונה "שיכוני הצפון", שעתיד לעבור תהליכי פינוי בינוי בשנים הקרובות. בעקבות העימותיים בערים המעורבות במהלך חודש מאי, אל השאלה הראשונית בדבר עוני ותכנון סביבות עירוניות, התווספה גם שאלת החיים המשותפים, ובפרט במרחבי היום-יום.

את הסיור הוביל יהודה ויסקין, ראש צוות קהילה והתנדבות בעיריית עכו עם צוות העובדות הקהילתיות הותיק והמנוסה, לילה אבו בקר וראידה אבו ריאש ועם שי חורב, מנהלת מרכז הגישור והדיאלוג הקהילתי, שחשפו אותנו לדינמיקה השכונתית בין אוכלוסיות מגוונות – צעירים וקשישים ערבים, יוצאי אתיופיה וברית המועצות לשעבר. יחסי השכנות שנתמכו בעבודה הקהילתית, הצליחו לגשר על האלימות שגאתה במרחבים מעורבים במהלך חודש מאי ולהרחיק אותה מהשכונה. לילה וראידה תיארו למשל איך הצליחו לגייס את בני הנוער בשכונה לשמור על המועדון עבור התושבים, ולא לראות בו סמל שלטוני שנכון לבטא מחאה כלפיו. הנוכחות של העובדות הקהילתיות במקום גם מאפשרת לקהילה להתארגן לפני שיזמים עלומים מגיעים להחתים אותם על תוכניות. ליום כולו הצטרפו הצטרפו גם בני כלפון, מנהל מדור מתנדבים, וירדן בן יהודה, רכזת פרוייקטים וקהילות עירוניות, שחלקו תובנות לאורך הסיור.

 

 

השותפות שהרשימה אותנו במיוחד היא בין אגף הרווחה ואגף ההנדסה. דנה לוין, אדריכלית העיר שהצטרפה למרבית היום, פרשה בפנינו תפישת עולם אדריכלית המחליפה את הדחף לתכנן מגדלים לאורך הים ובניינים רבי קומות במקום שיכונים בהחייאת מרכזים מסחריים ותיקים, מיפוי והרחבת הפעילות במקלטים העירוניים, גילויי אוצרות טבע בשטחים עירוניים נשכחים, ורגישות חברתית וסביבתית מעוררת השראה. סיימנו את היום בשיחה עם תמיר ומיכל, במעונו של קיבוץ המחנכים העירוני של דרור ישראל שפעיל בשכונה ומחייה מרחבים ציבוריים בעיר.

בפתיחת היום תהינו מדוע לא קמה בעיר מנהלת להתחדשות עירונית שתלווה את תהליכי השינוי. לשאלתנו, יהודה ודנה העידו כי למרות הרצון להקים מנהלת, הדבר לא התממש בינתיים. בסוף היום, הרגשנו כי באופני העבודה ושיתופי הפעולה הפורים שקורים בעיר בין אגפים שונים ועם ארגוני חברה אזרחית, מתקיימת בעכו מעין מנהלת אורגנית, שמצליחה לייצג את צרכי התושבים והעיר בתהליך. אומנם תועיל להם תוספת כח האדם שמנהלות מאפשרות, אבל את שיטת הפעולה מקומות אחרים בישראל יכולים ללמוד מהם.

 

צוות "הקליניקה הנודדת": אמילי סילברמן, מיכל ברייאר, הילה לוטן ובלה אלכסנדרונוב

קראו פחות
בית שמש

בית שמש

11 מרץ, 2021

איך צומחת עיר חרדית? ואילו מנגנונים קהילתיים תומכים בבנייה, בתהליכי ההתבססות, ובהמשך בשגשוג של קהילות חרדיות בערים פריפריאליות?

"הקליניקה הנודדת" של האוניברסיטה העברית בחנה את השאלות האלו בסיור שהתקיים בבית שמש בשבוע שעבר.

לאורך היום העשיר הזה למדנו, בין השאר, על תפקידן של עמותות בנייה בהקמת שכונות מגורים, על הכלכלה הלא פורמלית שמתקיימת בקומות חנייה ריקות, על האופן בו ,בתי כנסת פופ-אפ' וישיבות גבוהות מתפקדות כתשתית קהילתית שכונתית, על 'חדר אופציה' והאופן בו התא המשפחתי נערך לספק את צרכי הדיור של הדור הבא.

קרא עוד

מי שפתח עבורנו את דלתות העיר לסיור ושימש כמקור התבונה להבנת התהליכים החברתיים והמרחביים בעיר הוא בנצי ראקוב, ראש תחום הדיור במכון החרדי למחקרי מדיניות, ובעל תואר שני במדיניות ציבורית עם התמחות בתכנון עירוני באוניברסיטה העברית. הצטרפו אלינו בחלקים שונים, אוהד כהן, אדריכל העיר בית שמש, שנתן הרצאת רקע עשירה על ההתפתחות המרחבית-תכנונית של העיר; יעל היימן, אדריכלית העיר לשעבר, שעזרה לנו לפענח את המציאות המרחבית תוך כדי סיבוב בעיר; וענבר וייס, מהנדסת העיר, שהציגה תפישה עשירה ומרתקת לגבי תפקיד מערכת התכנון ביחס לבנייה א-פורמאלית.

 

 

"הקליניקה הנודדת" היא פרויקט מיוזמתה של הקליניקה האורבנית באוניברסיטה העברית בירושלים, במסגרתו יוצאים.ות מתכננים.ות עירוניים.ות, עובדים.ות קהילתיים.ות, א.נשי.ות המגזר השלישי, אקדמאיים.ות, ועובדי.ות שלטון מקומי ומרכזי לסיורים משותפים בערים שונות בישראל, על מנת ללמוד ולהכיר פרקטיקות שונות של בניית תשתיות קהילתיות עירוניות איכותיות ויציבות כחלק מתהליכי חידוש עירוניים.

צוות "הקליניקה הנודדת": אמילי סילברמן, מיכל ברייאר, הילה לוטן ובלה אלכסנדרונוב.

לכתבה המלאה בפייסבוק >>

קראו פחות
ירוחם

ירוחם

29 נובמבר, 2020

ביום ראשון שעבר סיירנו "הקליניקה הנודדת" של האוניברסיטה העברית בירוחם. באנו ללמוד על תשתיות קהילתיות שמקדמות מרחב עירוני איכותי עבור ויחד עם התושבים. נחשפנו למודל הטיפול בשפ"פים, שפותח במסגרת פרויקט "הטוב המשותף", לפיו עיריית ירוחם יחד עם התושבים משפצים את המרחבים מתחת לבניינים ובשיתוף מלאה מתכננים ומוציאים אותם לפועל. התרשמנו מהחזון המעורר השראה של ראשת העיר טל אוחנה ושמחנו לגלות איך חזון, תפיסה ניהולית ברורה ושותפות עם התושבים מקדמת את העיר.

קרא עוד

 


"הקליניקה הנודדת" היא פרויקט מיוזמתה של הקליניקה האורבנית באוניברסיטה העברית בירושלים, במסגרתו יוצאים.ות מתכננים.ות עירוניים.ות, עובדים.ות קהילתיים.ות, א.נשי.ות המגזר השלישי, אקדמאיים.ות, ועובדי.ות שלטון מקומי ומרכזי לסיורים משותפים בערים שונות בישראל, על מנת ללמוד ולהכיר פרקטיקות שונות של בניית תשתיות קהילתיות עירוניות איכותיות ויציבות כחלק מתהליכי חידוש עירוניים.

לכתבה המלאה בפייסבוק >>

קראו פחות