check
קלנועיות: הדבר (הקטן) הגדול הבא ברשת התחבורה של ירושלים? | הקליניקה האורבנית

קלנועיות: הדבר (הקטן) הגדול הבא ברשת התחבורה של ירושלים?

25 ינואר, 2022
קלנועיות: הדבר (הקטן) הגדול הבא ברשת התחבורה של ירושלים?

כתבה: גליה גלוברמן
תרגום: אודיה פרידמן

כהולכי-רגל, אנחנו עשויים לשנוא אותן; כנוסעים, אנחנו עלולים להתאהב בהן. המבקרים בעיר העתיקה מוטרדים מהן כי הן באות על חשבון הולכי-הרגל. אך עם זאת, לאחר סיור הקלנועיות שחווינו, גילינו הערכה מחודשת כלפי כלי הרכב הזה וכלפי תפקידו. למותר לציין שהרכיבה עליהן היא אף דרך מהנה מאוד לחוות באמצעותה את העיר.

 

העיר העתיקה בירושלים מורכבת מרשת של סמטאות וגרמי מדרגות צרים, בהם מקומיים מוצאים את דרכם בקלות ותיירים נהנים משוטטות בין אתרים היסטוריים ודתיים. אך התנאים הללו, שפונקציונליים עבור חלק מהאוכלוסייה, יכולים להיות מתסכלים לאחרים. כיצד מתניידים תושבים מבוגרים ובעלי מוגבלויות בעיר העתיקה? כיצד הם מצליחים להגיע למרפאה, לעשות קניות ולקיים אינטראקציה עם הקהילה?

מרב הורוביץ-שטיין, סטודנטית בקורס ההתמחות של הקליניקה האורבנית, שעובדת בעיר העתיקה כחלק מעבודתה במרכז הירושלמי הבין-תרבותי, הבחינה בפתרון אד-הוק: קלנועיות אלקטרוניות התחילו להירכש על ידי תושבים, ומשמשות את התושבים ואת התיירים בתור מוניות.
 

בתמונה: מרב מתארת ומסבירה את פעולתן של הקלנועיות בעיר העתיקה.
 

מרב הזמינה את הסטודנטים ואת הסגל של קורס ההתמחות לחוות את מוניות-הקלנועית בבוקר שישי מוקדם בדצמבר. תוך קיפצוץ סביב השכונה, הבחנו בפוטנציאל האדיר של כלי התחבורה הללו – הם נקיים, שקטים ומהירים! אבל, מבלי סטנדרט ברור, הם יכולים להפוך למפגע: אין מיפוי שיגדיר חד-סטריות, וברחובות הצרים, הם בקלות עשויים לחסום מעברים ולהתנגש עם הולכי רגל ואחד עם השני. הנהגים סיפרו לנו שהם מקבלים דו״חות כשהם מסיעים נוסעים אל מחוץ לחומות (למרפאות, לדוגמא), וכאשר הם מחנים את הקלנועיות מחוץ לבתיהם לצורך הטענה.
 

בתמונה: לומדים על הקשיים איתם מתמודדים הנהגים

 

קרדיט מימין לשמאל: אימאן אנסארי, אללא ברהום

 

מרב הציגה את הפרויקט שלה בסתיו 2021, והסטודנט החדש חיים ימין ביקש להצטרף אליה, בהביאו את הניסיון התעסוקתי שלו כמנהל פרויקטים בחברת הפיתוח הירושלמית ״מוריה״, בהתמחות בעיר העתיקה. מרב קיבלה את מלגת מואליס לשם העבודה לצד חיים, והצוות מיפה את קווי הדרך, העריך את הצורך בשינוי תשתיות, והציג את התכנית לפני שישה בכירים מעיריית ירושלים וממשרד התחבורה (ראו צילום למטה). ״זה מתאים בדיוק לאסטרטגיה להפוך את העיר העתיקה לנטולת-מכוניות״, אמר מנהל החברה הממשלתית-עירונית המפתחת את העיר העתיקה.

חיים ומרב התבקשו להרחיב את התכנית באופן שתכיל חיבורים לרכבת הקלה, להעריך את מספר הרכבים שיוכלו להיות מוסרים, להציע פתרונות חניה, ולפתח אפשרויות ניהול. ״ברגע שתוכלו לעשות את זה״, אמר היועץ הפוליטי לשר התחבורה, ״אנחנו נראה לשר ולראש העיר איך קלנועיות בתור תחבורה ציבורית יכולות לשפר את החיים בעיר העתיקה של ירושלים״.

 

צילום מסך מהפגישה, 25 בינואר 2022.